I lördags var det ännu en härlig brittsommardag och jag var ute och pillade lite, bl a så pimpade jag lite kring japanska lyktan (egengjort i betong) som står under Magnolian. Lite mer sten kring vattenblänket och en liten flätad skärmvägg.
Jag hade en bit armeringsmatta och så gick jag upp i skogen och letade rätt på lite sly, som flätades in i armeringsmattan. De ljusa pinnarna längst ned, kommer ifrån Elefantgräset. Varje vår skördar jag "bambupinnar" som används till blomsterpinnar och som jag nu har kommit på, att fläta skärmar med :)
Det var det lilla projektet - nu till det stora! Här är min skogsbacke. I den nygrävda jordhögen har det tills i går, funnits 3 st Rönnsumak men efter att ha läst Gittans inlägg om Rönnsumakens rötter - ve o fasa! - står de numera i en hink och skall planteras vid "stugan vid havet". Min första plan var att ha ett japanskinspsirerat stenparti med mitt Valnötsträd, japansk fliklönn och pärlrönn och lite annat kul med bl a ett vattenblänk.
Klurade lite till och tänkte att jag kunde ju ha ett litet vattenfall bland stenarna och det är ju inte så svårt att fixa.
Sedan rörde maken till det i mina tankar när han kom med iden om en "bäck" i slänten. Ungefär så som jag har ritat in i bilden ovan. Ser lite ihoptryckt ut på bilden men det är i alla fall en 6 meter från början till slut och en naturlig lutning.
Har idag snurrat runt på nätet efter information och hittade bl a den här vidon från "Äntligen hemma"
och ett litet repotage med bilder på både stenparti och vattenfall "hemma hos Roland" och det är Rolands vattenfall jag visar nedan - visst är det fint!
Så kan det gå när jag bara skall gräva upp Rönnsumaken...... ;) Vattenfallet blir nog inte klar i år för det skall ju till dammduk, pump, vattenbehållare (damm) och en himla massa stenar men jag skall göra klart rabatten utifrån att det blir ett vattenfall i mitten.
Slutligen en bild på Japansk träddödare som slingrar sig kring spaljen, den börjar få härliga höstfärger nu!
I dag söndag började det regna på eftermiddagen, på gott och ont, det goda att det är torrt i jorden, och det
onda att nu är nog brittsommaren slut........













































