söndag 20 september 2009

Små projekt och stora projekt

I lördags var det ännu en härlig brittsommardag och jag var ute och pillade lite, bl a så pimpade jag lite kring japanska lyktan (egengjort i betong) som står under Magnolian. Lite mer sten kring vattenblänket och en liten flätad skärmvägg.
Jag hade en bit armeringsmatta och så gick jag upp i skogen och letade rätt på lite sly, som flätades in i armeringsmattan. De ljusa pinnarna längst ned, kommer ifrån Elefantgräset. Varje vår skördar jag "bambupinnar" som används till blomsterpinnar och som jag nu har kommit på, att fläta skärmar med :)

Det var det lilla projektet - nu till det stora! Här är min skogsbacke. I den nygrävda jordhögen har det tills i går, funnits 3 st Rönnsumak men efter att ha läst Gittans inlägg om Rönnsumakens rötter - ve o fasa! - står de numera i en hink och skall planteras vid "stugan vid havet". Min första plan var att ha ett japanskinspsirerat stenparti med mitt Valnötsträd, japansk fliklönn och pärlrönn och lite annat kul med bl a ett vattenblänk.
Klurade lite till och tänkte att jag kunde ju ha ett litet vattenfall bland stenarna och det är ju inte så svårt att fixa.
Sedan rörde maken till det i mina tankar när han kom med iden om en "bäck" i slänten. Ungefär så som jag har ritat  in i bilden ovan. Ser lite ihoptryckt ut på bilden men det är i alla fall en 6 meter från början till slut och en naturlig lutning.
Har idag snurrat runt på nätet efter information och hittade bl a den här vidon från "Äntligen hemma" 
och ett litet repotage med bilder på både stenparti och vattenfall "hemma hos Roland"  och det är Rolands vattenfall jag visar nedan - visst är det fint!


Så kan det gå när jag bara skall gräva upp Rönnsumaken...... ;) Vattenfallet blir nog inte klar i år för det skall ju till dammduk, pump, vattenbehållare (damm) och en himla massa stenar men jag skall göra klart rabatten utifrån att det blir ett vattenfall i mitten.

Slutligen en bild på Japansk träddödare som slingrar sig kring spaljen, den börjar få härliga höstfärger nu!
I dag söndag började det regna på eftermiddagen, på gott och ont, det goda att det är torrt i jorden, och det
onda att nu är nog brittsommaren slut........



fredag 18 september 2009

Blommig fredag - Hortensia


Det känns som om det finns två dagar i veckan, måndag och fredag :) Fredagar är bäst!  Just nu blommar Hortensian hos mig - "Hydrangea macrophylla", en namnlös sort som jag har grävt upp från svärfars trädgård. Han har haft dem i ett par år men han skall håller på att flytta och då tyckte jag de kunde få bo hos mig istället :) Tror de är härdiga men det får väl tiden utvisa.

De skiftar i olika rosa toner och vad för färg det blir nästa år blir spännande att se, färgen har ju att göra med Ph-värdet i jorden och jag har hittat lite information på Blomsterlandets hemsida för den som vill läsa mer. Precis där jag grävde ned den rosa tror jag det är sur jord, alltså lågt ph-värde.


Just nu funderar jag på om den vita kommer att vara vit eller ändra sig.....

För ett par år sedan köpte jag en Hortensia med vackert mörk-vinröd färg men den är känslig för frost. Bladen kommer tidigt och får vi en frostnatt i februri så fryser skotten och det blir inga blommor. I år skall jag prova att övervintra den i vinkastet, jag har nu grävt upp den och planterat i kruka och där får den stå tills det blir kallt, och kanske får jag blommor nästa år.

Jag köpte en blå Hortensia på ICA i våras och när blomningen var över, fick den bo i vinkastet. Nästa blomning blev rosa....... nu står krukan ute och även den här får övervintra i vinkastet i vinter. Jag har läst att rostiga ting i jorden kring rötterna skall göra att en blå Hortensia behåller sin färg,


och i min blåa Hortensia som stå på mitt matsalsbord, har jag stuckit ned rostiga spik - lite roligt är det att experimentera.

Nästa gång jag vi kör ett flyttlass för svärfar, skall jag gräva upp de Hortensia som är kvar, en stor och några mindre skott. Han har två fina rosor också, en härligt mörkröd och en ljus rosa som har enkla blommor men de är väldigt vildvuxna och jag får nästan klippa ned dem innan jag gräver upp dem - om det nu går? Klarar rosor en rejäl klippning nu på hösten?

Ni som vill se fler bidrag till blommig fredag kan titta in hos Katarina på bloggen Roses and Stuff .

Önskar er en riktigt härlig helg med förhoppningsvis brittsommarväder!







torsdag 17 september 2009

Torsdagstema - Ljuspunkt

Hittade idag Torsdagstema - Ljuspunkt och tänkte att den här bilden passade in, att solens eftermiddagsstrålar fastnade på blombladen.



Bilden har varit med tidigare i ett annat sammanhang men det gör nog inget ;) Vill ni se mer ljuspunkter denna torsdag så kika in hos bloggaren Torsdagsfoto.








onsdag 16 september 2009

Trädgårdstema - Sten

Denna vecka har Maria sten som tema och faktiskt så har jag en hel del sten hemma hos mig, sten av olika slag, tex grus. Här har jag först lagt ett lager med grus och jag hade några skifferplattor till övers och de lade jag ned i gruset så de bildar ett mönster. Går vi barfota är plattorna mer bekväma att gå på än gruset, t.o.m katterna väljer plattorna ;)
En sittplats i strädgården har betongsten som golv. Det blev en smal remsa över mot rabattens kantsten och där har vi lagt kullersten på rad, en å annan fyrkantig gatsten har slunkit in.
Vid den andra sittplatsen hittade vi en markbrunn när vi dränerade - ingen vacker syn så den har jag täckt med runda stenar. Lilla muren bakom är gjord av stapelbara murblock - minns inte nu vad de heter.....  Stenplattorna man kan ana är gamla har säkert tillhört huset sedan det byggdes, jag räddade undan dem när vi borrade för bergsvärme, och de återanvändes till den här sittplatsen, men.........
de räckte inte hela vägen! Typiskt.... eller tur kanske? För det blev rätt fint ändå när jag fyllde ut resten av ytan med runda stenar från stranden. Jag har planterat gräs och Strandtrift emellan stenarna och man kan skymta min vattenbalja som också står här.
Mera sten skall läggas i min trädgård, har en massa ideer och mer tips får jag säkert när jag kikar runt hos de bloggare som deltar i trädgårdstemat sten - de hittar ni hos Maria.

Mitt äpple...

Ett äpple om dagen.... ja, kanske hjälper det med ett äpple - jag har precis varit ute och plockat ett äpple,
nu är det bara en skrutt kvar :)
Fallfrukten lägger jag i ett betongfat och när det är tillräckligt många för en äppelpaj, hämtas de in. Lyckan är ett eget äppelträd.

Ljus i tillvaron

Det blev ju så som det kändes igår, killet i halsen blev en förkylning med feber..... *synd om mig* och det var nog därför jag var så ynklig i sista inlägget. Jag sitter just nu och sorterar lite bilder, städar, slänger och hittar då en bild från besöket hos Anja, hon har en söt, blommig ljusslinga i sitt växthus,
och ljus måste jag ju ha i mitt vinkast nu när det mörknar om kvällarna. Ni som har växthus - har ni ljus därinne under den mörka årstiden?
Tack för alla tips och råd gällande plantering av vitlök - vilken kunskapsbank det finns i bloggvärlden :) Tror jag köper sättlök nu första året - kanske kan nästa års skörd (förhoppningsvis skörd), även bli ny sättlök?
Följdfråga till detta ämne blir ju då - gör jag samma med gul lök? och röd lök?
Vacker klematis hos Anja - suck..... vill ha......

måndag 14 september 2009

Risig, avslagen och färglös

är min kryddlåda, vid "stugan vid havet",

och precis så,  känner jag mig just nu, trots att jag haft en härlig helg i "stugan vid havet" med sommarsol och värme och fått fräknar på näsan. Mycket beror det på min tennisarmbåge - fast sjukgymnasten sa att det inte heter så för tennisspelare har jättestarka handleder och armbågar - kanske är det trädgårdsarmbåge? Virkarmbåge? eller kanske datorarm..... Receptet var i alla fall träning, träning och åter träning.... japp, så jag tränar, tränar och tränar.......
Dessutom kliar det i halsen.........

Så - nu fick jag beklagat mig lite ;) Jag har en fråga - jag vill plantera vitlök - hur gör jag då? Köpa speciell sättlök? Var í så fall? När skall de planteras? Hur? Radavstånd? Hur vill de ha sedan - mycket vatten? Det finns en bit jord vid stugan som inte används och tänkte att vitlök är ju alltid gott och bra att ha......
Blommande gräslök september 2009
I morgon är det en ny dag, med nya möjligheter *peppar mig själv* ;)

tisdag 8 september 2009

Det underbara vädret........

härliga, ljumma eftermiddagar och kvällar gör att bloggtiden just nu är minimal - jag kan bara inte vara inne när det är så härligt ute. Tänkte bara dokumentera rabatten som finns vid "stugan vid havet", en enda rabatt och den var full av ogräs. Odlingarna här var ju mammas skötebarn och vi har försökt hålla efter dem sedan mamma blev en ängel i november men det var faktiskt dags för ett storröj och det gjorde vi för ett par veckor sedan. Alla plantor är uppgrävda, rensade och utspridda :)
Det är gott om rådjur och harar här så den enda lökarna mamma planterat var narcisser - och här ligger de alla i en enda stor hög - för inte går det att se skillnad på gula och vita narcisser? Så det blir säkert en härlig blanding av färger nästa år ;) Vi hittade faktiskt några tulpanlökar och vi får väl se om de tar sig.
En ros för mamma köpte vi hos Nisses i Uddevalla, (Bo Grönt kedjan som jag blev så glad över att den finns i min närhet, här kommer jag stanna var gång jag åker förbi :), det blev en "Tommelisa", en klasblommig rabattros, vill ha sol och väldränerat, tror den kommer att trivas väl i mammas rabatt tillsammans med;
en aster i mitten, (tänkte rabatten skulle var hög i mitten och slutta utåt), prästkragar och Malvor kring astern (höjden), Nejlikor (tål sol och torka), vild Näva plockad på Hjärterö strax utanför fastlandet, Lavendel, Ulleternell  - och faktiskt Silversalvia! För det var här den var, den där Silversalvian som jag först trodde jag hade hemma i stan, som sedan visade sig vara någon helt annan savlia, men jag  VISSTE ju att jag hade sått, odlat fram och planterat - men inte var..... men nu vet jag :) Fniss - tok-Lotta!  :) Just det - det finns ett stort antal lökar i rabatten också...... ;)
Som sagt - kvällen här hemma i stan var ljuvlig. Jag vattnade i vinkastet, skördade gurka och chili, plockade björnbär och frös in, klippte lilla gräsmattan och tog en runda med kameran - hittade en av de få Rosenskära jag lyckats få i blom - misslyckades helt med sådden i år........ bättre lycka nästa år :)
Det gäller att njuta de få dagar som är kvar av sensommaren........ njuter ni?

fredag 4 september 2009

Blommig och regnig fredag....

Just nu så är det ruskväder därute, regn och blåst - riktigt mysväder :) Så det passar ju bra att sitta i soffan med datorn i knät. Men jag hann faktiskt ta en cykeltur i skogen efter jobbet innan ovädret startade. Cyklade till Stora torp (klicka gärna in dig och läs också gärna om området där jag bor,Kålltorp) och in i skogen bakom herrgården. Där ledde jag cykeln emellan de väl dolda odlingslotterna och på staketen mellan lotterna klänger den vilda kaprifolen.
Doften är stark, jag kan nog tycka att den vilda kaprifolen doftar mer än den odlade. Vi har vild kaprifol som växer på viltstaketet mot vår tomt och på kvällarna sveper doften in i trädgården.
Visst är den vacker?!
Man kan ju ta tillvara på det vilda som odlaren här har gjort och lindat Kaprifolens lianer kring portalen.
I skogen är det mörkt, lummigt och höstaktigt.
Inspirera av Karin med bloggen Ute och Inne, och hennes fotokonst, testade jag också att fotografera skogen på ett nytt sätt, tja, det bidde inte så dumt :)
Fortsatte cykelturen och kom fram till Delsjöns koloniområde och även där gick jag en sväng och det märks väl att hösten är på antågande med blommande sensommarblommor.
Det skall vara växtbytar dag på kolonin i helgen och jag kan se att de har bytt tidigar för växterna återkommer i de flesta trädgårdarna, bl a den här söta Phloxen:
*viskar - ett litet skott växte utanför staketet - då är det väl tillåtet? ni vet vad jag menar....*
Vid Delsjöns strand var det öde...... och vinden gjorde fina vågor som svepten in över stranden, det var bara jag, änder och några måsar som var där....
och det passade mig väldigt bra idag, efter en hektisk vecka och dag, så var det faktiskt skönt att bli rejält urblåst :) Jag satt på stranden och såg ovädret komma in och kom på att jag inte hade någon jacka på mig..... så jag bidde lite blöt i  regnet :)
Tja, det blev ju inte bara blommig fredag i inlägget men det kanske inte gör något :) Fler blommiga bidrag hittar ni på bloggen Roses and Stuff. Önskar er nu en riktigt trevlig helg,

tisdag 1 september 2009

Månadsbilden augusti

Månadsbilden för augusti visas idag 1 september och det är ingen större förändring om jag jämför med juni och augusti månadsbilder, inga växter har ännu inte intagit höstfärger - för visst är det höst i luften? även om vi idag haft härlig värme och det blev ombyte till shorts efter jobbet och slapparstund på trädgårdssoffan :)
Fler bidrag till månadsbilden finns att beskåda på bloggen Camillas foto.
Och till min kära dagbok..... en ny växt planterades häromdagen, Klasegentiana, "Gentiana scabra".
Jag såg den hos Anja när jag var där på besök och visst är den förtjusande!
En perenn och härdig så den fick sin plats i entrerabatten.
Fyllde också en korg med Cyklamen, Ljung och Kål - Cyklamen är en favorit hos mig, så fin att plantera i korgar och krukor ute och när frosten har tagit blommorna så finns de vackra bladen kvar.
Jag köpte vit höstcyklamen i våras, knölen har bott i kruka sedan dess och nu har bladen börjat titta fram, hoppas den blommar :)
Nu skall titta på flera månadsbilder........