lördag 11 januari 2014

Längtan....

Häromdagen pratade vi om sommaren och semestertider och det känns så avlägset just nu när regnet öser ned och blåsten viner kring knuten. En resa är bestämd och det är till Österlen. Jag och Johanna gjorde en impulstripp dit i somras och det gav mersmak, det får bli en långhelg, gärna när äppelträden blommar - det är ju så vackert!

Jag har "några" bilder från vår resa och Johanna påminnde mig idag om att damma av dem :)

Här är vägen upp till Ale stenar - grusvägen kantad med vallmo.

Fascinerande över att skeppsättningen/gravmonumentet är ifrån vikingatiden! Man antar att det är en begravningsplats men också att det finns en teori om en solkalender. Minns att det var något märke i en sten och att mittlinjen av stencirkeln pekade mot horisonten där solen går upp vid sommar- och vintersolståndet.

Klart att vi måste vara lite kulturella - här Johanna med stencirkeln i bakgrunden.

Slänten ned mot havet var brant, mycket brant.... men vi hasade oss ned bland vallmon för att få lite kul bilder.

Fantastisk utsikt!

Lilla charmiga Kåseberga och en av de minsta hamnar jag sett! Det måste vara lite klurigt att navigera in sig till hamnen, det är ju massor av luriga sanddyner som är lätta att fastna i.

Jo, minnas och drömma kan man alltid göra :)

Idag har vi jobbat rejält här hemma - äntligen fick vi lagt ett nytt golv i sovrummet och det blev så fint! Ljust, fräscht och inga flisor i fötterna från det gamla furugolvet :) Gissa om att jag kommer sova gott i natt :)

Hoppas ni har det bra i vinterrusket ♥

4 kommentarer:

1. Åh jag skulle också vilja göra en sådan resa. Har aldrig varit till Österlen, är så långt ifrån mej. Men hört om att det ska vara så fint, ser det också på dina fina bilder.

Ha en fin söndag. // Lissen

SvaraRadera
  2. Himmel så vackert! Jag har aldrig varit där och ser att jag verkligen missat nått. Dina bilder ljusar upp denna gråmulna söndag.
    Duktig fotograf du är.
    Kram Maria

SvaraRadera
  3. Självklart måste du ta en tripp till Österlen när äppleträden står i blom. Måste vara fantastiskt.
    Men vallmoblomningen är inte fel den heller så som du visar här. Vilka färger!
    Tänker alltid på den magiska sommaren -94 när "Vi grävde silver i USA" med fotbolls killarna. Barnen var små och vi bodde på vandrarhem i Kivik. Åkte runt på dagarna, bilen med ACC var den enda platsen man kunde vara i mitt på dagen pga värmen. Havängs strand besöktes tidig morgon och sent på kvällen.
    Tänk det snart 20 år sedan dess, vart tog tiden vägen!?

SvaraRadera
  4. Åh, Ale stenar var jag och sambon till -96, året innan vi fick barn. Det var en härlig resa som vi kallar Skåne runt. Åkte i vår gamla Volvo combi och sov i den också om vi inte orkade sätta upp tältet. Började med en släktträff i Rolfstorp, sen tog vi västkusten neråt, var över till Danmark en sväng, och sen upp på östkusten med en sväng över till Öland innan vi for hem till Hälsingland igen. Många minnen från den resan, bla hade vi ett helt karthäfte från McDonalds med en massa rabattkuponger där, så vi åt på såna ställen hur många gånger som helst. Det skulle aldrig hänt idag, ha ha. Synd att jag inte hade något trädgårdsintresse då, annars hade det kunnat bli mycket sånt på resan istället ...