lördag 1 januari 2011

2010 - året som har gått

Idag, första dagen på 2011, har jag suttit och tittat på bilder och läst min blogg/dagbok från 2010 och inser att det händer allt en del, trots att det inte känns så, när vardagarna flyter ihop och veckorna fladdrar förbi. Jag är glad över att ha så mycket dokumenterat både på bloggen och på hårddisken och med liten klump i magen om att bilderna skulle försvinna, sitter jag nu och laddar upp dem på mitt konto på Flikr, kostar en liten slant men det kan det vara värt. Så - en liten tillbakablick:

Januari var kall, vi hade en vit jul och sa till varandra att "att det dröjer innan vi får se en vit jul igen"! Snömängden i januari var c:a 15 cm och det kändes mycket - och då visste vi inte vad som skulle komma...

Under februari föll mycket, mycket snö och ett vitt täcke bäddade in växter och växthus, och skyddade mot kylan och det var mycket vackert. När jag gick i trädgården, hade jag snö ända upp till låren! och fick skotta gångar till katterna.

I slutet av mars försvann snön och på påsk var det barmark men fortfarande tjäle. Var i "stugan vid havet" påskhelgen och det var islossning så bryggan for iväg. Jag började öppna upp i växthuset och inne på fönsterbrädorna stod sålådorna på rad.

April bjöd på en fantastisk vittsippeblomning, jag och Johanna vadade runt bland vitsippor och vårsol och kände att livet kom tillbaka, solen värmde marken och sakta började både vi och växterna att tina upp. Äntligen kunde jag gå ut och få dagsljus när arbetsdagen var slut.

Under Maj månad startade trädgårdssäsongen och efter vinterns vila, var det dags att iscensätta planer och drömmar. Västhuset fick murade pallkragar och sådderna växte så det knakade och det var trångt om utrymmet. Vår nya segelbåt seglades hem från England och då det var både motvind och frostkalla nätter, var jag glad att goda vänner ställde upp och bistod maken med seglingen.

I juni var det dags för vår efterlängtade trädgårdsresa och äntligen fick jag besöka det vackra Österlen.
Många skratt, trädgårdsbesök och inköp förgyllde helgen och fick äntligen träffat Marina och se hennes vackra trädgård. När vi åkte hem, pratade vi om 2011 års trädgårdsresa och nu är det snart dags att börja planera :)
Sommarmånaderna är ju klart bäst! I år fördelades de mellan hemma i stan, båten och stugan vid havet och inget är bättre än de andra. Skönt att ha semester - även om den alltid känns förkort!

Hösten anländer och det är allt lite vedmodigt när dagarna blir mörkare. Trädgårdssäsongen är slut för i år, båten tas upp för vinterförvaring och stugan vid havet stängs för vintern. Snön kommer tidigt och det var knappt att tulpanerna kom i jorden, innan kylan stängde till jorden. Lilla växthuset fick hastigt tömmas på överlevare - det är mer miljövänligt och ekonomiskt att förvara dem i källaren än att låta frostvakten stå och gå hela vintern.

Vi fick ännu en vit jul! De soliga dagarna är det fantastiskt vackert med gnistrande snö och trots att jag fryser, så är jag glad att det inte regnar och är grått.

Vi firade in 2011 hos goda vänner och avlägger inga löften vi inte kan hålla :) Nu skall jag börja klura på hur trädgårdsåret 2011 önskas bli.......